RetuRO RetuRO

ACASĂ /PRODUCĂTORI /Q & A

În calitate de operator economic care produce sau importă băuturi în ambalaje primare nereutilizabile, aveți un rol important în implementarea SGR în România dar și o contribuție decisivă la atingerea țintelor naționale de colectare şi de reciclare.

Dorim să oferim suport tuturor producătorilor şi importatorilor, care joacă un rol cheie în implementarea acestui sistem, și în acest sens, am realizat o listă de întrebări şi răspunsuri care să vă ajute să înțelegeți obligațiile legale prevăzute de HG 1074/2021 şi să vă ghideze în procesul de înregistrare în baza de date a sistemului.

Întrebări frecvente

1 Care sunt obiectivele de colectare pe care le am ca și producător?

Producătorii, prin intermediul administratorului SGR, sunt obligați să realizeze următoarele obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR:

65% sticlă, 65% plastic, 65% metal pentru anul 2024.

75% sticlă, 80% plastic, 80% metal pentru anul 2025.

85% sticlă, 90% plastic, 90% metal începând cu anul 2026.

În cazul neîndeplinirii obiectivelor de returnare a ambalajelor SGR, producătorii, prin intermediul administratorului SGR, sunt obligați să declare și să achite contribuțiile stabilite prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.

2 Cum se va calcula "gradul de îndeplinire a obiectivului de returnare"?

Îndeplinirea obiectivelor de returnare se calculează prin raportul dintre numărul total de ambalaje SGR introduse pe piața națională și numărul total de ambalaje SGR validate în baza codului de bare ca fiind returnate în cadrul SGR în anul calendaristic de referință. Gradul de îndeplinire a obiectivelor de returnare se constată de către Administrația Fondului pentru Mediu.

3 Sunt distribuitor de băuturi în ambalaje primare nereutilizabile. Am obligatia legală să mă înregistrez în baza de date SGR?

Distribuitorii care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR de la producători cu sediul în România, și care deci nu desfășoară activități de achiziție intracomunitară ori import de băuturi în ambalaje primare nereutilizabile, nu trebuie să se înregistreze în platforma SGR, această obligație revenind operatorului economic ce pune pe piața românească acel produs.

În schimb, în condițiile în care operatorii economici achizitionează produse ambalate în ambalaje SGR de la producători din alte țări și, deci realizează o achiziție intracomunitară ori import, aceștia au obligația legală să se înregistreze în SGR, la secțiunea producători & importatori. În această situație, acești operatori economici sunt considerați "producători" în sensul H.G. nr. 1074/2021 privind stabilirea Sistemului de Garanție-Returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, fiind cei care introduc aceste produse pe piața natională.

4 Ce se întâmplă cu produsele neinscripționate cu simbolul SGR, care se află pe stoc la data de start a SGR - 30 noiembrie 2023?

Începând cu data intrării în funcțiune a SGR, nu se vor mai putea introduce pe piață produse neinscripționate SGR. Cu toate acestea, produsele care se află în stocul producătorilor sau al comercianților la data de 30 noiembrie 2023, pot fi comercializate până la data de 31 decembrie 2024, dată după care introducerea acestora pe piaţa naţională, respectiv comercializarea lor este interzisă. În acesta perioadă de tranziție, când la raft vor fi disponibile atât produse cu simbolul SGR, cat si produse neinscripționate cu simbolul SGR, comercianții vor avea un rol foarte important în relația cu consumatorul, deoarece consumatorul trebuie informat care ambalaj este purtător de garanție și care nu este, astfel încât la returnare consumatorii să nu aibă așteptări să primească garanția de 0,50 RON pentru ambalajele nemarcate cu simbol SGR, deoarece aceasta garanție nu a fost achitata de către consumator la achiziția produsului.

5 Cum mă înregistrez în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare?

Înregistrarea se face online, accesând portal-qa.returosgr.ro, iar înainte de înregistrare puteți consulta procedura de înregistrare disponibilă aici: www-qa.returosgr.ro/inregistrare-producatori.

Procedura de înregistrare este una simplă:

Se va crea un cont de utilizator, introducând datele de identificare ale companiei şi datele de contact ale persoanei desemnate în relația cu administratorul SGR.

După activarea contului, persoana desemnată în relația cu administratorul SGR va completa toate informațiile solicitate, în conformitate cu prevederile legale.

După introducerea acestor date, se va genera Formularul Standard de Înregistrare în SGR - completat automat cu datele deja introduse. Formularul trebuie semnat de către reprezentantul legal, folosind o semnătură electronică simplă sau calificată, tot prin intermediul portalului RetuRO.

În plus, am realizat un ghid de înregistrare care poate fi consultat aici:
www-qa.returosgr.ro/info-producatori și de unde puteți descărca și următoarele ghiduri tehnice:

Înregistrarea în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare

Accesarea contului de utilizator și introducerea datelor pentru transmiterea rapoartelor

Semnarea rapoartelor: semnătură certificată sau digitală simplă

RetuRO oferă pe toată perioada înscrierii asistență prin call center, la numărul de telefon: 021 207 00 09. Accesul la un operator este disponibil de luni până vineri între orele 09:00 - 18:00, cu excepţia sărbătorilor legale. În zilele de 25 și 26 februarie serviciul nostru de call center este disponibil extra pentru asistență tehnică, astfel încât să vă putem ajuta cu soluții la eventuale probleme tehnice pe care le întâmpinați. Așadar, nu ezitați să ne contactați sâmbătă și duminică între orele 10:00 și 19:00.

Deasemenea, ne poți contacta pe e-mail la adresa:
suport@returosgr.ro

Suntem aici pentru orice alte întrebări sau neclarități pe care le aveți.

6 Care este procedura de înregistrare a unei unități administrativ-teritoriale (comună) pe platforma RetuRO SGR in vederea organizării unui punct de returnare a ambalajelor SGR?

În platforma SGR se pot înregistra exclusiv operatorii economici comercianți sau producători, astfel cum sunt definiți în Hotărârea nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile ("Hotărârea nr. 1.074/2021"). Prin urmare, unitățile administrativ-teritoriale nu se pot înregistra în platforma SGR.

În schimb, autoritățile deliberative la nivelul unităților administrativ-teritoriale pot, în condițiile stabilite prin Hotărârea nr. 1.074/2021, (i) aproba încheierea acordurilor de parteneriat cu comercianții având structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 200 mp, la solicitarea acestora, în vederea organizării și operării punctelor de returnare și (ii) organiza puncte de returnare a ambalajelor SGR pe raza administrativ-teritorială a respectivei unități administrativ-teritoriale, în colaborare și sub coordonarea administratorului SGR.

7 O societate fără activitate în prezent are obligația să se înregistreze sau se poate înregistra după începerea activității?

Conform prevederilor Hotărârii nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, prin "comerciant" se înțelege persoana juridică autorizată să desfăşoare activităţi de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii sau utilizatorii finali.

Astfel, simplul fapt că sunt autorizate activități de comercializare atrage obligația de înregistrare în SGR, indiferent dacă se desfășoară efectiv sau nu activitățile respective. În cazul în care societatea nu este încă autorizată în acest sens, comerciantul nu are obligația de a se înregistra în SGR.

8 Avem în plan deschiderea unui punct de lucru în următoarele luni. Firma există deja și am activat contul din platforma SGR. Vă rog să ne spuneți care sunt următorii pași.

Înregistrarea completă în SGR presupune, în plus față de crearea contului de utilizator, introducerea tuturor datelor specificate în procedura de înregistrare disponibilă pe site, semnarea corespunzătoare a Formularului de Înregistrare în SGR și încărcarea acestuia în contul dechis de utilizator. Următorul pas îl va constitui semnarea contractului cu RetuRO în momentul când acesta va deveni disponibil.

Pentru definitivarea procedurii de înregistrare, trebuie furnizat către RetuRO numărul total de ambalaje SGR corespunzător anului calendaristic 2022 (poate fi 0 dacă nu a existat activitate) și 2023 (prognoză).

9 Dacă dețin o firmă care se va închide în următoarele luni, mai este obligatorie înscrierea în sistemul SGR?

Da, obligația de înregistrare în platforma SGR există chiar și în cazul în care comerciantul are intenția de a înceta activitatea. În cazul neîndeplinirii acestei obligații, se aplică sancțiunea amenzii contravenţionale și se poate aplica, de asemenea, şi sancţiunea complementară a suspendării temporare a activităţii până la îndeplinirea obligației.

Obligația de înregistrare în platforma SGR există pentru fiecare comerciant autorizat să comercializeze produse în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase.

10 În cazul companiilor care produc artizanal diverse siropuri sau sucuri naturale, dulcețuri, vin de fructe, oțeturi, borșuri, ceaiuri și altele similare, ambalate în ambalaje de sticlă, acestea sunt obligate să se înregistreze pe platforma SGR?

Mentionăm însă faptul că sistemul de garantie returnare reglementat prin Hotărârea nr. 1074/2021 se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase. În măsura în care produsele despre care vorbiți se încadrează în noțiunea de sucuri, nectaruri sau vinuri, atunci se aplică obligatia de înregistrare.

În plus, în măsura în care vom obtine și alte clarificări din partea autorităților competente vom pune și astfel de informații la dispoziția persoanelor interesate.

11 Sunt importator și aș dori să știu cine este responsabil pentru solicitarea codurilor EAN aferente produselor care se încadrează în SGR.

Companiile vizate de implementarea SGR din categoria Producători/ Importatori, după finalizarea înregistrării în platforma RetuRO SGR și semnarea contractului, vor solicita, în nume propriu, codificarea produselor SGR, cu noi GTIN-uri, denumite GTIN SGR.

Sunt considerați "producători" în sensul H.G. nr. 1074/2021 si operatorii economici care realizeaza o achiziție intracomunitară ori import de produse în ambalaje SGR, aceștia fiind cei care introduc aceste produse pe piața natională.

Conform documentului Cerințe pentru Codul de bare si Logo SGR, produsele care vor fi importate sau achiziționate intracomunitar și introduse pe piața românească trebuie să respecte setul de specificații definite în acest document pentru ambalajele supuse SGR.

Noile coduri de bare naționale obținute, în nume propriu, de către operatorii economici care realizează o achiziție intracomunitară ori import de produse în ambalaje SGR trebuie aplicate în mod obligatoriu pe toate containerele, asigurându-se că noul cod de bare național acoperă integral codul de bare internațional. Este la latitudinea importatorului să aplice codurile de bare românești la un furnizor extern sau la nivel local.

Contact

Bd. Dimitrie Pompeiu 4-6,
Globalworth Campus A, et. 6,
020337, București, România.

Ajutor inregistrare: suport@returosgr.ro

Alte informatii: office@returosgr.ro